با بروز تغییر و تحولات در تکنولوژی مدرن، کسب و کارهای کوچک و متوسط از هر راهکاری برای بقای خود استفاده می‌کنند، که می‌توان گفت این موضوع برای مابقی اقشار جامعه نیز صادق است.

 

بسیاری از کسب و کارها حتی مدل‌های کسب و کاری خود را به سمت مدل‌های کسب و کار آنلاین تغییر داده اند یا اینکه تلاش‌های بازاریابی خود را به واسطه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال تقویت کرده اند تا به این طریق به یک بازار آنلاین رو به رشد و با سوددهی بالا دست یابند.

 

از آن جایی که فرایند جذب بیش‌تر مخاطبان آنلاین است که تفاوت بین یک کسب و کار موفق با یک کسب و کار شکست خورده را مشخص می‌کند، حتی اگر که شما به ترافیک روزانه بالایی در وب سایت تان دست پیدا کنید، این ترافیک بالا تا زمانی که منجر به جذب مشتری و فروش نشود، هیچ ارزشی نخواهد داشت.

 

در عرصه دیجیتال که تجارت و بازاریابی به آن سمت سوق پیدا می‌کنند، تکنیک‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال برای صاحبان مشاغل بهترین شانس را برای رقابت، بقا و حتی رشد کسب و کار شان فراهم می‌کند.

 

12 دلیل برای اینکه چرا بازاریابی دیجیتال می‌تواند به شما برای رشد و توسعه کسب و کارتان کمک کند

این 12 دلیل در ادامه به شما نشان خواهد داد که چرا استفاده از بازاریابی دیجیتال نه تنها یک تصمیم عاقلانه سرمایه‌گذاری است، بلکه همچنین یک کانال موثر و کارآمد بازاریابی است که می‌تواند به شما برای رشد کسب و کارتان کمک کند.

 

بازاریابی دیجیتال زمینه فعالیت‌های آنلاین را مسطح و هم‌تراز خواهد کرد

گذشت آن روزهایی که صاحبان مشاغل هنوز فکر می‌کردند که بازاریابی دیجیتال فقط مختص شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی است که از منابع کافی برای برگزاری و حضور در کمپین‌های آنلاین برخوردار هستند.

 

بازاریابی دیجیتال در واقع زمینه فعالیت‌های آنلاین را هم تراز می‌کند، از این طریق به کسب و کارهای کوچک و متوسط این شانس را می‌دهد تا با رقبای قوی‌تر و بزرگ‌تر رقابت کنند و ترافیک مورد نظرشان را به دست بیاورند.

 

با کمک بازاریابی دیجیتال، شرکت‌های کوچک‌تر اکنون منابعی را در اختیار دارند تا از این طریق بتوانند فرآیندهای فروش و بازاریابی خود را اجرا کنند، در حالی که پیش از این، این منابع تنها در اختیار شرکت‌های بزرگ‌تر بود.

 

بدون برقرار شدن تماس مرکزی، کسب و کارهای کوچک می‌توانند به صورت همزمان و کاملاً کارآمدی با چندین مشتری ارتباط برقرار کنند، حتی با مشتریانی در نقاط مختلف جهان، حتی اگر حقیقتاً این مشتریان حضور فیزیکی در هیچیک از این فروشگاه‌ها و موقعیت‌ها نداشته باشند.

 

بازاریابی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه تر از بازاریابی سنتی است

مشاغل کوچک معمولاً منابع و سرمایه‌های محدودی را در اختیار دارند.

 

به همین دلیل است که بازاریابی دیجیتال می‌تواند به آنها کانال‌های بازاریابی بهتر و مقرون به صرفه تری را ارائه دهد که از این طریق نتایج مورد نظرشان را به دست آورند.

 

بازاریابی دیجیتال Gartner گزارش کرده که 40 درصد از پاسخ دهندگان به بررسی صورت گرفته توسط آنها ادعا کرده اند که توانسته اند تا میزان قابل توجهی با بهره گیر‌ی از متدهای بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات محصولات و سرویس‌های شان در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده و سوددهی داشته باشند.

 

به همین دلیل است که طبق نظرسنجی گارتنر، 28 درصد از صاحبان مشاغل مورد بررسی در این تحقیق، تخصیص بودجه بازاریابی را از کانال‌های بازاریابی سنتی تغییر داده و بودجه خود را در ابزارها و تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آنلاین سرمایه گذاری می‌کنند.

 

Hubspot نیز در بررسی‌های خود این نکته را تایید کرده است که بازاریابی دیجیتال جذب مشتری بیش تری را نسبت به انواع کانال‌های دیگر بازاریابی دارد.

 

بازاریابی دیجیتال بیش‌ترین نرخ تبدیل را ارائه می‌دهد

بازاریابی آنلاین کسب و کارها و محصولات و سرویس‌هایی که به صورت آنلاین ارائه می‌شود باعث کسب موفقیت بیش تری خواهد شد، آن هم از طریق افزایش نرخ ترافیک که تبدیل به جذب مشتری می‌شود و به دنبال آن تعداد اعضا افزایش یافته و فروش بیشتری به دست می‌آید، البته بر اساس هدف نهایی که وب سایت شما به دنبال دست یافتن به آن است.

 

بدون این تبدیل‌ها تمامی ترافیکی که در صفحه شما وجود دارد هیچ معنایی نخواهد داشت و تمام تلاش‌های بازاریابی شما بیهوده محسوب می‌شود.

 

به همین دلیل است که صاحبان مشاغل فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال خود را به سمت بهینه تری سوق می‌دهند و آن را به عنوان بالاترین اولویت نسبت به هر چیز دیگری قرار می‌دهند.

 

ابزارها و تکنیک‌های متعددی مانند بهینه سازی موتور جست و جو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی از طریق ایمیل وجود دارد که شما می‌توانید از آنها برای کمپین بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.

 

بر اساس گزارشی که در خصوص وضعیت بازاریابی شرکت hubspot وجود دارد می‌توان مشاهده کرد که با به کار گیر‌ی این سه ابزار ارتباطی قدرتمند میزان تعامل با مخاطبان هدف به صورت سریع‌تر و بیش تری صورت می‌گیرد و در نتیجه نرخ تبدیل نیز افزایش یافته و نتایج بهتری را دریافت خواهند کرد.

 

بازاریابی دیجیتال به بازگشت و تولید سرمایه بهتر کمک می‌کند

نرخ تولید بالاتری که به واسطه تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال موثر تولید می‌شود منجر به افزایش سود و بازدهی بیش‌تر برای شما و کسب و کارتان خواهد شد و در نتیجه درآمد بهتری را به دست می‌آورید.

 

گوگل این مورد را در مطالعه‌ای با همکاری IPSOS هنگ کنگ تایید کرده است. طبق این تحقیق بازاریابی دیجیتال 2.8 مرتبه نتایج بهتری را در رشد سرمایه کسب کارهایی که از آن استفاده می‌کنند به دنبال دارد تا شرکت‌هایی که از بازاریابی دیجیتال استفاده نمی‌کنند.

 

با انتظار رشد بهتر سرمایه، شرکت‌های کوچک و متوسط استفاده کننده از تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال 3.3 مرتبه شانس بیش تری برای گسترش و افزایش کسب و کار و نیروهای کار خود خواهند داشت.

همچنین درهای بیش تری به سمت بازارهای بزرگ‌تر، بهتر و دورتر محلی و حتی خارجی به روی آنها باز خواهد شد.

 

Kevin O’Kane رییس بخش آسیا و اقیانوسیه گوگل، اینترنت را به عنوان راکت سوختی برای رشد شرکت‌های کوچک و بزرگ معرفی می‌کند.

 

بازاریابی دیجیتال زمینه ارتباط با مشتریان هدف را تسهیل می‌کند

یکی از دلایلی که باعث شده است تا بازاریابی دیجیتال از کانال‌های بازاریابی سنتی جلوتر رود توانایی ابزارهای بازاریابی اینترنتی است که امکان تعامل و ارتباط با مشتریان هدف را در زمان واقعی فراهم می‌کند.

 

تعامل در هر فرمی دقیقاً آن چیزی است که مشتریان شما توقع دارند تا در زمان برقراری ارتباط با برند و کسب و کار شما دریافت کنند.

 

چگونگی اجرای چنین تعامل و ارتباطی است که تفاوت یک کسب و کار موفق با یک کسب و کار شکست خورده را نشان خواهد داد.

 

دقیقاً مانند آن چیزی که گزارش های بازاریابان در خصوص ترندهای کلیدی دیجیتال سال 2014 می گویند و در زیر نشان داده شده است.

 

تعامل و همراه سازی مشتریان تان با نکات تعاملی و همراهی مناسب می‌تواند به شما بینشی را در خصوص هر آنچه که مخاطبان هدف تان به دنبال آن هستند ارائه دهد.

 

این اطلاعات حیاتی می‌تواند به شما در برنامه ریزی درست حرکت بعدی تان کمک کند تا بتوانید برای مشتریان تان تجربه بهتری را ایجاد کنید و با گسترش ارتباطات خوبی که با آنها دارید بتوانید حس اعتماد و وفاداری آنها را به دست خواهید آورید، چرا که شما در زمانی که کسب و کارتان شروع به رشد کند به این وفاداری و اعتماد نیاز خواهید داشت.

 

بازاریابی دیجیتال نیازهای استفاده کنندگان موبایل را برآورده می‌کند

بدون شک، اینترنت موبایل، موج بعدی انتشار اطلاعات از طریق کانال‌های ارتباطی خواهد بود که از طریق گسترش دستگاه‌های هوشمند تلفن و تبلت و سایر دستگاه‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، به دست می‌آید.

 

این دستگاه‌های تلفن همراه تبدیل به بخش اصلی و مرکزی زندگی اکثر مردم آمریکایی شده اند و حدود تقریباً 91 درصد افراد بالغ در آمریکا به تلفن‌های همراه دسترسی داشته و از آن استفاده می‌کنند.

 

اکنون بهترین زمان برای ایجاد کردن کمپین‌های بازاریابی دیجیتالی است که به سمت تلفن‌های هوشمند همراه و استفاده کنندگان از آنها سوق داده شده اند و برای آنها زمینه برای دستیابی به رشد بهتر و سریع‌تر را فراهم کرده و هموار می‌سازد.

 

گجت های تلفن‌های همراه از جایگزین‌های لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی بودن به سمتی می‌روند که به عنوان عاملی تاثیرگذار در تصمیم گیر‌ی برای خرید افراد تبدیل شوند و این چیزی است که در گزارش دیگری از eMarketer مورد تایید قرار گرفته است.

 

بازاریابی دیجیتال برای برندها اعتبار می‌سازد

توانایی و قدرت بازاریابی دیجیتال در توانایی آن برای جذب ترافیک بالا نهفته است. این دسته از مخاطبان برای محتواهای شما بیش‌تر به نظر می‌رسد که آماده دانستن در خصوص برند، محصولات یا سرویس‌های ارائه شده توسط شما هستند و علاقه مند به خرید هر آنچه توسط شما پیشنهاد می‌شود، هستند.

 

ارائه و برآورده سازی هر آنچه که شما وعده داده اید به شما کمک خواهد کرد تا رابطه بهتری را با مخاطبان هدف تان برقرار کنید و به مشتریان تان نیز کمک خواهد کرد تا به عقب بازگشته و با سایت شما تعامل بیش تری داشته باشد و این چرخه بر اساس یک روال منظم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

این امر می‌تواند به نفع اعتبار برند شما باشد، از آنجایی که احتمال بیش تری دارد که مشتریان راضی از برند شما در خصوص تجربه‌ای که با برند، محصول یا سرویس شما کسب کرده اند با دیگر افراد صحبت کنند، شهرت برند شما همان طور که توقع داشتید افزایش خواهد یافت و در نتیجه درهای جدیدی از فرصت‌ها برای دستیابی به بازارهای بزرگ‌تر و دستیابی به رشد کسب و کارتان به روی شما باز خواهد شد.

 

بازاریابی دیجیتالی شانس بیشتری را برای سرمایه گذاری در کسب و کار شما ایجاد خواهد کرد

با برندینگ و درآمدی بهتر، بازاریابی دیجیتالی بازاریابی دیجیتالی نرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROI) بهتری را نسبت به کانال‌ها و شبکه‌های سنتی بازار یابی ایجاد خواهد کرد.

 

با رسانه‌های سنتی، برآورد هزینه‌ها اغلب برای کسب و کارهای کوچک بسیار زیاد است، و نتایج به دست آمده اغلب مبهم اند و اندازه گیر‌ی آنها معمولاً دشوار است.

 

از طرف دیگر بازاریابی دیجیتال به آسانی قابل بررسی کردن است، و نتایج به دست آمده به محض اینکه مخاطبان هدف شماره‌های تماس را ارائه دهند یا در خبرنامه‌ها و برنامه‌های آموزشی نام نویسی کرده و عضو شوند یا خرید کنند، قابل اندازه گیر‌ی و فهمیدن است.

 

به هر حال، کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتالی، تولید یک جریان ترافیکی ثابت و دنباله دار است که در نهایت منجر به جذب مشتری و فروش شود. به هر میزانی که کسب و کار شما این نوع ترافیک‌ها را ایجاد کند، شما سریع‌تر می‌توانید نرخ بازگشت سرمایه گذاری (ROI) خود را بفمید.

 

بازاریابی دیجیتال باعث کسب اعتماد افراد می‌شود

بازاریابی دیجیتالی به سمت ترندهای آنلاین حال حاضر سوق می‌یابد که بیش‌تر بر سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی که در نتیجه ارتباط و تعامل مستقیم و شخصی برند یا کسب و کار با مخاطبان هدف هستند، متمرکز است.

 

در تحقیق و بررسی مشتریان آنلاین جهانی Nielsen که در آن بیش از 25 هزار مشتری از بیش از حداقل 50 کشور مختلف جهان حضور داشتند، 90 درصد از پاسخ دهندگان ادعا کردند که آنها به اطلاعاتی اعتماد خواهند کرد که در خصوص یک برند خاص، سرویس یا محصول مخصوص باشد و اطلاعات به دست آمده از جانب افرادی باشد که آنها می‌شناسند.

 

بازاریابی دیجیتال در سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی، اثبات و تایید اجتماعی و تایید مشتریانی که قبلاً محصولی را خریداری کرده یا سرویسی را دریافت کرده اند گسترش می‌یابد.

 

هر چه این سیگنال‌های اجتماعی قابل اطمینان تر باشند نرخ اعتماد بالاتری نیز از جانب مخاطبان هدف به دست می‌آورند که در نتیجه مشتریان بالقوه برند نیز افزایش می‌یابد.

 

بازاریابی دیجیتال افراد را به سمت عملکرد مطلوب‌تر سوق می‌دهد

در حالی که سیگنال‌های اجتماعی و توصیفات اجتماعی به افزایش اعتماد مخاطبان هدف کمک می‌کند، بازاریابی دیجیتال از استراتژی‌های موثری استفاده می‌کند که افراد را برای انجام فعالیت مورد علاقه شان به کمک برند و کسب و کار شما ترغیب می‌کند.

 

فرآیند تبدیل کاربر به مشتری هنوز هم در حال انجام است و به صورت کامل توسط بازدید کننده‌های وب سایت کنترل می‌شود.

 

آنها به هیچ عنوان برای انجام این کار اجباری ندارند، اما بازاریابان دیجیتالی می‌توانند از راه‌های نوآورانه و هوشمندانه ای برای جلب این تبدیل‌ها استفاده کنند که اصطلاحاً تماس فراخوان برای اقدام (call-to-action) نامیده می‌شود.

 

این فرایند هر آنچه را که بازدید کننده‌های سایت شما باید در ادامه انجام دهند را مشخص‌تر می‌کند  (چه وارد شدن و چه فرآیندهایی مانند دانلود یا خرید چیزی) و این امر به نوبه خود اقدام بعدی آنها را به سمت انجام فعالیت مورد علاقه شان سوق خواهد داد.

 

فرم‌های خلاقانه، دکمه‌ها و پیام‌ها بر اساس کپی‌ها، تم های رنگی، گرافیک و حتی موقعیت قرارگیری شان در صفحه بهینه سازی می‌شوند تا به این طریق بهترین نتایج را به منظور ایجاد عملکردهای مطلوب‌تر و مورد علاقه مخاطبان به دنبال داشته باشند.

 

بازاریابی دیجیتال شما را برای استفاده از اینترنت اشیا آماده خواهد کرد

اینترنت اشیا یک شبکه بسیار متراکم است. این شبکه برقراری ارتباط میان دستگاه‌هایی از قبیل تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، گجت ها و سایر دستگاهای الکترونیکی را از طریق شبکه اینترنت مقدور می‌کند.

 

این ارتباطات انسان را به یاد تبلیغات فیلم‌های علمی-تخیلی می‌اندازد، اما در واقع این اتفاق دورنمایی از روی کار آمدن 24 بیلیون گجت گوناگون تا سال 2020 است.

 

سرانجام بازاریابی دیجیتال تجارت شما را برای مواجهه با این تحولات آماده خواهدکرد. اینترنت اشیا به زودی در تمام جنبه‌های زندگی افراد به کار گرفته خواهد شد.

 

تجارت شما برای بقا باید این شبکه در هم تنیده را در خود جای داده و به این ترتیب با گشودن پنجره‌ای جدید امکان دسترسی شما به مخاطبان مورد نظر که در این شبکه حضور دارند را مهیا می‌کند.

 

بازاریابی دیجیتال بقای تجارت‌های آنلاین را تضمین خواهد کرد

شاید برای صاحبان تجارت‌های سنتی کوچک که هنوز به استفاده از اینترنت روی نیاورده و اصطلاحاً با نام بنگاه‌های خشت و گلی شناخته می‌شوند، اینکه مشتری پس از ورود به فروشگاه و بررسی برخی از محصولات بدون خرید هیچ گونه کالایی، فروشگاه را ترک کند، پیشامد بسیار معمولی و پیش پا افتاده ای باشد.

 

بسیاری از افراد از اینکه بدون قصد خرید، از فروشگاه بازدید کنند لذت می‌برند اما عده بسیار کمی از مشتریان نیز واقعاً قصد خرید کالای مورد نظر را در سر دارند.

 

در صورتی که بتوانید موجبات رضایت این مشتریان را فراهم آورید، شاهد بازگشت دوباره این مشتریان در زمان بندی‌های مشخصی خواهید بود.

 

اگر تعداد مراجعان دسته اول که تنها برای مشاهده اجناس به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند، در مقایسه با دسته دوم افزایش پیدا کند، بنگاه‌های تجارتی کوچک و متوسطی که تنها در فضای آفلاین مشغول به فعالیت هستند به کلی از میان برداشته می‌شوند.

 

تجارت شما نیز ممکن است به چنین سرنوشتی دچار شود.

 

حتی در صورتی که وب سایت شما دارای هزاران بازدید کننده باشد نیز در صورتی که هیچیک از این بازدید کنندگان، اقدام به خرید از تجارت شما نکنند، تجارت شما نیز به کلی از بین خواهد رفت.

 

استفاده از بازاریابی دیجیتال به معنای استفاده از استراتژی ها و تکنیک هایی است که لزوماً تنها میزان ترافیک ورودی سایت شما را افزایش نخواهد داد، بلکه ترافیک هدفمندی را روانه سایت شما خواهد کرد که نتایج خوبی را برای تجارت شما به همراه خواهد داشت.

 

معنای حقیقی دیجیتال مارکتینگ، تمرکز هدفمند روی جذب مخاطبانی است که نتایج دلخواه را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در نتیجه بقای تجارت شما تضمین خواهد شد.

رضا براتی – هکر رشد – دیجیتال مارکتینگ – توسعه کسب و کار آنلاین